Τι κρύβεται πίσω από την παράνομη συναλλαγή της διοικήτριας του νοσοκομείου  ¨Σωτηρία¨; Ανακοίνωση της Ν.Ε. ΥΓΕΊΑΣ ΣΥΡΙΖΑ

ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΥΓΕΙΑΣ

Τι κρύβεται πίσω από την παράνομη συναλλαγή της διοικήτριας του νοσοκομείου  ¨Σωτηρία¨;
Αλήθεια , προς τι η ¨αναγκη¨ της κας διοικήτριας για παράνομη συναλλαγή ;

Πίσω  από τη μαφιόζικου τύπου συναλλαγή μεταξύ του πρώην προέδρου του σωματείου των εργαζομένων , συνδικαλιστή της ΠΑΣΚΕ και της διοικήτριας του νοσοκομείου «Σωτηρία¨  κρύβεται η κεντρική επιλογή της κυβέρνησης για την άνευ όρων παραχώρηση δημόσιας περιουσίας (Λομβέρδειο κτήριο και περιβάλων χώρος) ενός συρρικνωμένου και απαξιωμένου νοσοκομείου, σε έναν ιδιωτικό φορέα (ινστιτούτο ιατροβιολογικών ερευνών , της ακαδημίας αθηνών, ΙΙΒΙΕΑΑ) που σχεδιάζει -με παράτυπες και αδιαφανείς διαδικασίες- να εγκαταστήσει επαγγελματική στέγη (εργαστήριο ελέγχου βιοϊσοδυναμίας γενοσήμων φαρμάκων) που θα εξυπηρετεί τα συμφέροντα των φαρμακοβιομηχανιών.
Πέραν της σχεδιαζόμενης καταπάτησης χώρου του Νοσοκομείου ,  το ΙΙΒΙΕΑΑ πρόσφατα «απαίτησε» την προσωρινή (18μηνη) παραχώρηση και άλλου κτηρίου (12η πνευμονολογική κλινική, όπου μπήκε λουκέτο προ 4μήνου) προκειμένου να αρχίσει άμεσα τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες.
Η κυβέρνηση  των μεγάλων συμφερόντων συνεχίζει την επίθεση στο δημόσιο  χώρο.
Κυνικοί και  αδίστακτοι ¨θυσιάζουν¨ κάποια από τα παιδιά τους για να  συκοφαντησουν και υπονομεύσουν τους δίκαιους αγώνες όπως αυτοί των εργαζομένων στο ¨Σωτηρία¨.
Οι εργαζόμενοι του νοσοκομείου θα εντείνουν  και θα συντονίσουν τη δράση τους με τους άλλους εργαζόμενους  και φορείς για τη διάσωση των δημοσίων νοσοκομείων , για τη δημόσια υγεία , που εχει μπει στο στόχαστρο της τρόικας και της κυβέρνησης.
Τα  μέλη  του ΣΥΡΙΖΑ στο χώρο της υγείας θα βρίσκονται στη πρώτη γραμμή αυτής της πάλης στη προοπτική της ανατροπής μιας πολιτικής που κλείνει νοσοκομεία ,που απαξιώνει κάθε δημόσια δραστηριότητα για να τη κάνει βορά στα σχέδια του κερδοσκοπικού ιδιωτικού κεφαλαίου.

Advertisements
  1. #1 by Κωστής on 17 Οκτωβρίου 2013 - 1:40 μμ

    Δυστυχώς διαπιστώνω ότι ακόμα δεν έχει ανοίξει ο διάλογος σχετικά με τις θέσεις. Παρά την απόφαση της συνδιάσκεψης μάλλον επιλέγετε η απόφαση μέσω «διευθυντηρίου» παρά το άνοιγμα του διαλόγου.
    Αν και δεν συμφωνώ πλήρως με τις θέσεις που εκφράζονται στα κείμενα που θα επισυνάψω , εν τούτοις το βλέπω σαν εκκίνηση, οπότε επιφυλάσσομαι να εκφράσω την κριτική και τις σκέψεις μου.

    ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

    Πρώτα ιδρύθηκαν τα Νοσοκομεία στην υποτυπώδη ανάπτυξη Συστημάτων Υγείας (ΣΥ) και μετά τέθηκε η έννοια της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και μάλιστα παρεχόταν από τα νοσοκομεία.

    1956 ΠΟΥ: τα νοσοκομεία εκτός της νοσηλείας, έρευνας και της εκπαίδευσης πρέπει να παρέχουν υπηρεσίες πρόληψης, αποκατάστασης και προαγωγής της υγείας. (δηλ. και ΠΦΥ)

    1957 ΠΟΥ: τα νοσοκομεία πρέπει να προσφέρουν και εξωνοσοκομειακές υπηρεσίες μέσα στην κοινότητα. (δηλ. και ΠΦΥ)

    1978 ALMA ATA: καθιερώνεται η σημερινή έννοια της ΠΦΥ ως βάση ανάπτυξης συγχρόνων Συστημάτων Υγείας.

    Κατ’ αρχήν να διευκρινίσουμε κάποιους όρους. Η περίθαλψη διακρίνεται σε πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια. (η διάκριση σε δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια περίθαλψη δεν είναι σαφώς διευκρινισμένη και αλλάζει διαρκώς)
    Τα νοσοκομεία διακρίνονταν παλιά σε νομαρχιακά και περιφερειακά και σήμερα σε γενικά και ειδικά. Τα νομαρχιακά ήταν για την δευτεροβάθμια περίθαλψη και τα περιφερειακά υποτίθεται για την τριτοβάθμια και στην πράξη για όλα. Σήμερα τα νοσοκομεία διακρίνονται σε γενικά και ειδικά. Τα γενικά νοσοκομεία παρέχουν περίθαλψη δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια ανάλογα των αναγκών που καθορίζει το ΠΕΣΥ η ΔΥΠΕ η ΥΠΕ. Μπορεί να παρέχουν καθόλου, μία ή πολλές κατηγορίες τριτοβάθμιας περίθαλψης. Μπορούμε αν δεν είναι κατανοητό να το αναλύσουμε με παραδείγματα. Ο όρος λοιπόν τριτοβάθμιο νοσοκομείο είναι εντελώς ατυχής. Το τριτοβάθμιο αναφέρεται στην περίθαλψη και όχι στο Νοσοκομείο.

    Αναπτύχθηκαν λοιπόν περιληπτικά δύο μοντέλα ανάπτυξης Συστήματος Υγείας.
    Το ένα του Reutstein που έχει σαν επίκεντρο το τριτοβάθμιο νοσοκομειακό επίπεδο περίθαλψης και το άλλο του Ittig που δίνει έμφαση στην ΠΦΥ. Το πρώτο μοντέλο έχει τις ρίζες του στην παλαιά αντίληψη ανάπτυξης ΣΥ που ξεκίνησε από τα Νοσοκομεία και είχε σαν επίκεντρο το Περιφερειακό Νοσοκομείο και η δεύτερη πιο σύγχρονη στηρίζεται στη λογική της ΠΦΥ. Το μοντέλο επομένως του Περιφερειακού Νοσοκομείου οφείλεται στην στρεβλή ανάπτυξη πρώτα του Νοσοκομείου και μετά της ΠΦΥ.

    Έτσι και στην Ελλάδα η ανάπτυξη του ΕΣΥ έγινε στρεβλά με το μοντέλο του Περιφερειακού Νοσοκομείου και μετά άρχισε να αναπτύσσεται η ΠΦΥ.

    Υπήρχαν μέχρι το 2001 τα Νομαρχιακά και τα Περιφερειακά νοσοκομεία. Η Ελλάδα αποφασίζει να εκσυγχρονισθεί (τουλάχιστον στα γραπτά) και καταργεί τη διάκριση του Νομαρχιακού και Περιφερειακού Νοσοκομείου με το νόμο 2889/2001 και αυτό υποδηλώνει ότι όλα τα Νοσοκομεία μπορούν να παρέχουν υπηρεσίες δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας φροντίδας και παύουν οι περιορισμοί της υγειονομικής περιφέρειας. Τα γενικά νοσοκομεία δεν κινούνται μόνο σε επίπεδο τοπικό η νομαρχιακό, δεν καλύπτουν ανάγκες μόνο του νομού, αλλά μπορούν και να ανταποκρίνονται και σε ανάγκες τριτοβάθμιας περίθαλψης.(Βασιλάκου 2008).
    Συγκεκριμένα ο νόμος 2889/2001 διακρίνει τα νοσοκομεία σε Γενικά και Ειδικά . Αυτά που έχουν Πανεπιστημιακά τμήματα η ιατρικά τμήματα με ερευνητική, εκπαιδευτική η και μετεκπαιδευτική δραστηριότητα (σημείωση δική μου όλα εκ του καταστατικού τους έχουν), με απόφαση του Υπουργού Υγείας ονομάζονται Ακαδημαϊκά Νοσοκομεία του ΕΣΥ. (σημείωση δική μου ότι έπρεπε να δοθεί ένας τίτλος παραπάνω στα 5 Πανεπιστημιακά που δόθηκε για να ξεχωρίζουν εις δόξαν η της ματαιοδοξίας η της εκμεταλλευτικής ιατρικής και της άγρας πελατών).

    ΠΙΣΤΕΎΩ ΟΤΙ ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΛΟ ΠΕΣΥ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΩΝ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΩΝ ΕΝΤΑΓΜΕΝΩΝ ΣΤΙΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΥΓΕΙΑΣ ΠΟΥΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΚΑΙ ΤΑ ΚΥ, ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΚΑΙ ΑΓΡΟΤΙΚΑ ΙΑΤΡΕΙΑ ΚΑΙ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ ΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ Η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΚΑΙ ΣΩΣΤΗ ΑΠΟΨΗ. ΤΥΠΙΚΑ (ΚΑΙ ΔΙΑΣΤΡΕΒΛΩΜΕΝΑ ΟΜΩΣ) ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟ 2001 ΣΤΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ. ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΕΠΙΣΤΡΕΦΟΥΜΕ ΠΙΣΩ ΣΕ ΠΡΩΤΟΓΕΝΗ ΜΟΝΤΕΛΛΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΕΣΥ ΛΟΓΩ ΚΑΚΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΑΣΟΚΟΔΕΞΙΕΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ.

    Επαναλαμβάνω ότι το μοντέλλο του περιφερειακού νοσοκομείου οφείλεται στην στρεβλή ανάπτυξη πρώτα του νοσοκομείου και μετά της ΠΦΥ.

    Σήμερα θέλουμε στη σύγχρονη εποχή ένα ασθενοκεντρικό ή με επίκεντρο την εξυπηρέτηση του πολίτη ΕΣΥ που να στηρίζεται στις Μονάδες Υγείας, όπου υπάρχει η λειτουργική διασύνδεση του Γενικού Νοσοκομείου με τα Κέντρα Υγείας – Περιφερειακά και Αγροτικά Ιατρεία δηλ. ΜΟΝΑΔΕΣ ΥΓΕΙΑΣ. Τα Γενικά Νοσοκομεία πρέπει να παρέχουν Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Υγεία. Πόση Τριτοβάθμια ;;;Όση κρίνεται από το ΠΕΣΥ το οποίο την καθορίζει με βάση ανάγκες πληθυσμιακές, επιπολασμού ασθενειών, γεωγραφικών και συγκοινωνιακών συνθηκών και οικονομίας της υγείας (με την καλή έννοια της ορθολογιστικής κατανομής πόρων) για την βελτίωση της παρεχόμενης περίθαλψης. Διότι με βάση το νόμο 2889/2001 τα νοσοκομεία του ΠΕΣΥ συνδέονται μεταξύ τους λειτουργικά, νοσηλευτικά, επιστημονικά και εκπαιδευτικά από τον Συντονισμό της Κεντρικής Υπηρεσίας του ΠΕΣΥ. Ότι δεν μας αρέσει το αλλάζουμε.
    Το ερώτημα είναι θα πάμε στο παλιό διεθνές μοντέλο ΣΥ η το σύγχρονο διεθνώς προτεινόμενο, ανεξάρτητα του ότι κανένα δεν εφαρμόστηκε σωστά στο ΕΣΥ μας.

    Οι υγειονομικές περιφέρειες ήταν Α΄ Αττικής (1.062.945), Β’ Αττικής (1.509.417), Γ΄Αττικής (1.189.448), Α΄Κεντρικής Μακεδονίας (786.963), Β΄Κεντρικής Μακεδονίας (1.074.954), Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης (610.254), Δυτικής Μακεδονίας (302.750), Ηπείρου (352.420), Θεσσαλίας (754.393), Ιονίων Νήσων (214.274), Δυτικής Ελλάδας (739.118), Στερεάς Ελλάδας(607.755), Πελοποννήσου (632.755), Βορείου Αιγαίου (204.158), Α΄Νοτίου Αιγαίου (111.181), Β΄Νοτίου Αιγαίου (190.564) και Κρήτης (601.159). Στις παρενθέσεις είναι ο πληθυσμός.

    Οι διαφορές τους τεράστιες σε αριθμό κρεβατιών (ιδιωτικών και δημοσίων) ανά 1000 κατοίκους μεταξύ τους αλλά και μεταξύ αστικών και αγροτικών περιοχών. Η Α΄ Αττικής ξεπερνά λίγο το μέσο όρο της Ευρώπης αλλά στο σύνολο της η Ελλάδα υπολείπεται κατά 20 % τουλάχιστον και μιλάμε για κλίνες δημόσιες κα ιδιωτικές. Στη ΔΥΠΕ Στερεάς Ελλάδας η κατάσταση απελπιστική με 1,71 % δημόσια κρεβάτια ανά 1000 κατοίκους όταν χρειάζονται 7 για να έχουμε όχι την επαρκή νοσοκομειακή περίθαλψη αλλά το Μ.Ο. της Ευρώπης των 25. (Στοιχειά Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης – Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης Ε.Π. «Υγεία – Πρόνοια», Ιανουάριος 2007). Μόνο στην Α΄Αττικής προσεγγίζουμε το Μ.Ο.

    Τα ΚΥ με βάση το μοντέλο του Περιφερειακού Νοσοκομείου (η καταχρηστικά τριτοβάθμιου) αναφέρονται σε πληθυσμό από 500 – 50.000 κατοίκους, το νομαρχιακό (καταχρηστικά δευτεροβάθμιο) μέχρι 500.000 και το Περιφερειακό από 500.000 έως 1.000.000. Με βάση λοιπόν μία γεωγραφική κατανομή όπως ήταν οι πρώτες ΔΥΠΕ δεν θα είχαν όλες οι Περιφέρειες Περιφερειακό νοσοκομείο βιώσιμο από πλευράς πληθυσμού.
    Τη σημερινή κατανομή γεωγραφικά και πληθυσμιακά των ΔΥΠΕ την γνωρίζεται γιατί είναι των τελευταίων ετών, αλλά με βάση τον σωστό ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΟ ΧΑΡΤΗ ΠΟΥ ΔΕΣΜΕΥΟΜΑΣΤΕ ΟΤΙ ΘΑ ΕΚΠΟΝΗΣΟΥΜΕ ΚΑΙ ΘΑ ΑΛΛΑΞΟΥΜΕ ΠΙΘΑΝΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΕΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΚΑΤΑΝΕΙΜΟΥΝ ΟΡΘΟΛΟΓΙΣΤΙΚΑ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΜΙΑ, ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ ΠΡΟΣ ΜΙΑ ΠΛΗΡΗ, ΙΣΟΤΙΜΗ, ΔΩΡΕΑΝ ΚΑΙ ΥΨΗΛΟΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ ΕΧΟΝΤΑΣ ΣΑΝ ΒΑΣΗ ΤΙΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΥΓΕΙΑΣ ΔΗΛΑΔΗ ΤΗΝ ΠΦΥ.

    Δύο λόγια για το σύστημα χρηματοδότησης των Νοσοκομείων. Σήμερα το κράτος χορηγεί το 50 % των εξόδων του νοσοκομείου δίνοντας τους μισθούς, άλλα 10 – 20 % με έκτακτες επιχορηγήσεις για ανασφάλιστους κλπ., χρηματοδοτεί τα Ασφαλιστικά Ταμεία που κατέρρευσαν και που στην καλύτερη περίπτωση πλήρωναν μόνο μικρό ποσοστό του πραγματικού νοσηλίου και μάλιστα ύστερα από μήνες (ΙΚΑ) η και πολλά χρόνια τα άλλα Ταμεία. Επομένως το φορολογικό μοντέλο όχι μόνο γιατί προτείνεται πλέον διεθνώς ως το καλύτερο και αποδοτικότερο αλλά και εκ των ελληνικών υπαρχουσών συνθηκών είναι μονόδρομος.

    ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΠΕΛΤΣΙΟΣ

    ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ

    ΜΟΝΑΔΑ ΥΓΕΙΑΣ
    Μονάδα υγείας είναι ένα νοσοκομείο δευτεροβάθμιας ή τριτοβάθμιας περίθαλψης με τα ΚΥ και τα περιφερειακά ή αγροτικά ιατρεία της γεωγραφικής ζώνης ευθύνης του.
    Τα νοσοκομεία χαρακτηρίζονται σε γενικά και ειδικά.
    Οι όροι δευτεροβάθμιος και τριτοβάθμιος δεν είναι απόλυτα διεθνώς προσδιορισμένοι και αναφέρονται όχι στα νοσοκομεία αλλά στην περίθαλψη.

    Γενικά το Νομαρχιακό νοσοκομείο ( και καταχρηστικά δευτεροβάθμιο νοσοκομείο) έχει τις βασικές ειδικότητες παθολογίας, γενικής χειρουργικής, μαιευτικής και παιδιατρικής και τις υποστηρικτικές τους.
    Το περιφερειακό (και καταχρηστικά τριτοβάθμιο) είναι νοσοκομείο με πολλές ειδικότητες και παρέχει εξειδικευμένες υπηρεσίες (τις περισσότερες ειδικότητες) ή είναι ένα ειδικό νοσοκομείο όπως ογκολογικό, παιδιατρικό, μαιευτικό-γυναικολογικό, τραύματος κλπ.
    Οι όροι Νομαρχιακό και Περιφερειακό έχουν προ πολλού καταργηθεί και σήμερα μιλάμε για μονάδες υγείας, γενικά και ειδικά νοσοκομεία. Αναλύονται στον πρόλογο που επισυνάπτεται.

    Το ιδανικό και η σύγχρονη τάση είναι η δημιουργία μεγάλου γενικού νοσοκομείου πλήρους ειδικοτήτων (στα πλαίσια υγειονομικής μονάδας με βάση την πρωτοβάθμια περίθαλψη) με παράλληλη ανάπτυξη συγκοινωνιακού δικτύου και ασθενοφόρων ώστε να υπάρχει γρήγορη διακομιδή του ασθενούς και πλήρης αντιμετώπιση χωρίς πρόσθετες διακομιδές κα ταλαιπωρία του ασθενούς και του περιβάλλοντος του. Ταυτόχρονα εξαλείφονται οι ανισότητες της παροχής σύγχρονης περίθαλψης σε διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές. Τα ειδικά νοσοκομεία πρέπει να λειτουργούν στα πλαίσια ενός γενικού νοσοκομείου που έχει αναπτύξει ιδιαίτερα ένα γνωστικό αντικείμενο για λόγους εμπειρίας, οικονομίας, προαγωγής της επιστήμης κλπ.
    Οι σκοποί των μονάδων υγείας είναι όχι μόνο η παροχή υπηρεσιών υγείας και η πρόληψη και πρόβλεψη αλλά και η έρευνα και η διδασκαλία. (αυτά ήδη περιλαμβάνονται στους υπάρχοντες οργανισμούς)
    Οι μονάδες υγείας χρηματοδοτούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό και όλο το προσωπικό τους είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης. (Σήμερα υπάρχουν διάφορες κατηγορίες γιατρών ενώ το λοιπό προσωπικό δεν είναι). Έχουν την δυνατότητα αυτοδιαχείρισης των ιδίων οικονομικών πόρων (κληροδοτήματα, δωρεές, ενοικιάσεις ιδιοκτησιών κλπ.)
    Τα πλωτά νοσοκομεία πρακτικά δεν μπορεί να υπάρξουν παρά πιθανόν κατ’ εξαίρεση. Αυτό που είναι απαραίτητο και σίγουρα κατορθωτό και αποτελεσματικό είναι τα πλήρη ειδικοτήτων και εργαστηρίων πλωτά διαγνωστικά κέντρα.
    Η καθιέρωση και ανάπτυξη της ημερήσιας νοσηλείας θα βελτιώσει το επίπεδο παροχής περίθαλψης και θα συμβάλλει στην οικονομία της υγείας.
    Σε όλες τις Μονάδες Υγείας θεσμοθετείται ο τομέας Κοινωνικής Ιατρικής με προτεραιότητα στην Δημόσια Υγεία και την Ιατρική της Εργασίας που θα έχουν αυξημένες νομικά κατοχυρωμένες αρμοδιότητες και στον εκτός Νοσοκομείου-ΚΥ έλεγχο.
    Αναπτύσσεται δίκτυο τηλεϊατρικής και εφαρμόζονται πρωτόκολλα θεραπειών για την καταπολέμηση της αμυντικής ιατρικής.
    Κρίνεται απαραίτητη η απογευματινή λειτουργία των μονάδων υγείας τόσο στα εξωτερικά ιατρεία προς διευκόλυνση των εργαζόμενων όσο και στην αξιοποίηση των εργαστηρίων και εκτέλεση έκτακτων χειρουργείων.
    Διαχωρισμός αιθουσών τακτικών από επείγοντα και έκτακτα χειρουργεία ώστε να μη αναβάλλονται τα προγραμματισμένα χειρουργεία με απίστευτη ταλαιπωρία ασθενών συγγενών.
    Τηρείται λίστα τακτικών εισαγωγών από τα γραφεία κίνησης ασθενών οι οποίοι έχουν απαραίτητα εξετασθεί στα τακτικά ιατρεία και φέρουν σχετικό κωδικό γι’ αυτό ώστε να μη παραβλάπτεται η σειρά προτεραιότητας. Δεν νοείται αναβολή προγραμματισμένου χειρουργείου για λόγους λήξης ωραρίου. Το πρόγραμμα υπογράφεται από χειρουργό, αναισθησιολόγο και τομεάρχη νοσηλευτικής υπηρεσίας και είναι όλοι υπόλογοι.
    Η αύξηση των κρεβατιών ΜΕΘ στα παραδεκτά σύγχρονα επίπεδα, η λειτουργία ΜΑΦ σε όλα τα νοσοκομεία, η απαγόρευση νοσηλείας διασωληνωμένων ασθενών στις κλινικές είναι προτεραιότητα καθώς έχει αυξηθεί ο αριθμός θανάτων λόγω έλλειψης και κλεισίματος κρεβατιών ΜΕΘ. Γίνεται διαχωρισμός των κρεβατιών για πρόληψη των λοιμώξεων.

    ΧΑΡΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
    Ο σχεδιασμός των Μονάδων Υγείας και των αναγκαίων η μη Περιφερειακών Συμβουλίων Υγείας η ΔΥΠΕ η ΥΠΕ κλπ δεν μπορεί να γίνει χωρίς ένα μελετημένο και σχεδιασμένο σωστά Χάρτη Υγείας. Ο χάρτης υγείας πρέπει να λάβει υπ’ όψιν τον πληθυσμό, τις ασθένειες που στατιστικά επικρατούν σε κάθε περιοχή και τις συγκοινωνιακές ιδιαιτερότητες.
    Ο ιδανικός κατά το δυνατόν χάρτης υγείας πρέπει άμεσα να εκπονηθεί ώστε όλες οι πράξεις και επενδύσεις που γίνονται να τον λαμβάνουν υπ’ όψιν και να τείνουν προς αυτόν. Αυτός αποτελεί τον στρατηγικό στόχο που αν εφαρμοσθεί θα υπάρχει δωρεάν πλήρης, ισότιμη και υψηλού επιπέδου περίθαλψη σε όλους ανεξάρτητα οικονομικής κατάστασης τους πολίτες ενώ παράλληλα θα μειωθούν οι ιδιωτικές δαπάνες. Ένα σύστημα υγείας δημόσιο μειώνει τη νοσηρότητα και θνησιμότητα ενώ η αύξηση των ιδιωτικών δαπανών έχε αντίθετο αποτέλεσμα. Παράλληλα εκτός του κύριου που είναι η ανθρωπιστική προσέγγιση έχει μικρότερο αναλογικό κόστος στο ΑΕΠ και ενισχύει την οικονομική ανάπτυξη ενός κράτους.
    Πρέπει όμως παράλληλα και άμεσα να καταγραφεί ο υπάρχον χάρτης ώστε άμεσα να ενισχυθούν οι σημερινές δομές υγειονομικής περίθαλψης καθώς διανύουμε μία σοβαρή ανθρωπιστική κρίση. Χρειάζεται χαρτογράφηση των Μονάδων Υγείας με τον πληθυσμό που καλύπτουν και όλου του ιατρικού – υγειονομικού προσωπικού με στοιχεία ηλικίας, ειδικότητας κλπ.
    Ο σεβασμός των δικαιωμάτων των ασθενών και της αξιοπρέπειας των είναι πρωταρχικό μέλημα. Η ελεύθερη επιλογή από τον ασθενή γιατρού και θεραπευτηρίου είναι επίσης κατοχυρωμένη όπου είναι δυνατόν.
    Είναι απαραίτητη η αναθεώρηση του Συντάγματος ώστε να θεσμοθετηθεί όχι η αόριστη σε μισή σειρά αναφορά του στη υποχρέωση του κράτους να μεριμνά για τη δημόσια υγεία αλλά στη υποχρέωση να παρέχει σε όλους πλήρη, ισότιμη και σύγχρονη υψηλού επιπέδου και δωρεάν πρόληψη, πρόβλεψη και περίθαλψη υγείας.

    Η ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΔΟΜΗ
    1. Υπουργείο με τις κατά κατηγορία διευθύνσεις και ΚΕΣΥ

    2. ΠΕΣΥ η ΔΥΠΕ. Η χώρα διαιρείται σε Υγειονομικές Περιφέρειες. Το πόσες και η γεωγραφική τους κατανομή είναι αποτέλεσμα του Χάρτη Υγείας. Τα περιφερειακά συμβούλια που νομοθετήθηκαν το 1983 (N.1397/83) ήταν προς τη δημοκρατικότερη αντιπροσωπευτικότερη, οικονομικότερη και αποτελεσματικότερη κατεύθυνση σε σχέση με τις ΔΥΠΕ. Πρέπει κυρίως να ασκούν έλεγχο, να μετέχουν στο ΚΕΣΥ με εκπρόσωπό τους και να αναλαμβάνουν διαγωνισμούς σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης. Διαχειρίζονται τις κεντρικές αποθήκες υγειονομικού υλικού, κεντρικές φαρμακαποθήκες, και παροχή ειδικών υπηρεσιών διοικητικών, οικονομικών και τεχνικών (απογραφή, λογιστικός έλεγχος, τεχνική υποστήριξη κλπ.). Για το λόγο αυτό διατηρούν αντίστοιχα γραφεία υποστήριξης των υπηρεσιών των μονάδων υγείας (διοικητικό, οικονομικό, τεχνικό, νομική υποστήριξη). Το Επιστημονικό Συμβούλιο τους είναι αιρετό όπως κατ’ αρχήν οριζόταν. (N. 2889/01)
    Τα ΠΕΣΥ δεν έχουν πειθαρχική δικαιοδοσία παρά μόνο για τον Πρόεδρο και τα ΔΣ των Νοσοκομείων ως πρωτοβάθμιο όργανο και μπορούν απ’ ευθείας να δέχονται καταγγελίες από πολίτες και εργαζόμενους για παραλήψεις, μεροληπτική στάση, ατασθαλίες κλπ.

    3. Τα Νοσοκομεία διοικούνται από τον Πρόεδρο πλήρους απασχόλησης που εγκρίνεται από επιτροπή της Βουλής μετά προκήρυξη. Τα ΔΣ είναι το ανώτερο όργανο του νοσοκομείου, είναι επταμελές και αποτελείται από τον Πρόεδρο, τον αντιπρόεδρο που διορίζεται από το Υπουργείο και 5 μέλη που είναι ένας εκπρόσωπος των γιατρών, ένας εκπρόσωπος των άλλων εργαζόμενων, και 3 μέλη της τοπικής αυτοδιοίκησης ή 2 μέλη της τοπικής αυτοδιοίκησης και ένα μέλος του συλλόγου φίλων του νοσοκομείου αν υπάρχει. Το ένα τουλάχιστον μέλος της τοπικής αυτοδιοίκησης θα πρέπει να έχει σχέση με την υγεία.
    Οι υπηρεσίες του νοσοκομείου είναι ανεξάρτητες και ισότιμες και οι διευθυντές τους εισηγούνται στο ΔΣ θέματα του ενδιαφέροντός τους. (ιατρική, νοσηλευτική, διοικητική-οικονομική και τεχνική-ξενοδοχειακή). Το αυτοτελές τμήμα πληροφορικής εντάσσεται στην διοικητική υπηρεσία. Ως αυτοτελή τμήματα υπηρεσιακά πρέπει να είναι τα Ελέγχου Ποιότητας, Έρευνας – Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης και το Ειδικό Γραφείο Υποδοχής Ασθενών όπου συμμετέχουν και εκπρόσωποι του συλλόγου φίλων του νοσοκομείου και της τοπικής αυτοδιοίκησης.
    Καθιερώνονται θεσμικά οι χωριστές συνελεύσεις των 4 υπηρεσιών καθώς και η συνέλευση όλου του προσωπικού με παρουσία του ΔΣ και ελεύθερη εκλογή Προεδρείου συνέλευσης. Επίσης οι συγκεντρώσεις των επιμέρους τομέων των υπηρεσιών παρουσία για πληροφόρηση εκπροσώπου του ΔΣ.
    Ειδικότερα στην ιατρική υπηρεσία επαναθεσμοθετούνται οι συνελεύσεις των ειδικευμένων του Τομέα στις οποίες εκλέγεται ανά 3ετια ο Διευθυντής Τομέα μεταξύ των εχόντων το βαθμό διευθυντή καθώς και ο διευθυντής τμήματος ή κλινικής. Οι αποφάσεις κοινοποιούνται στο ΔΣ.
    Ο Διευθυντής Ιατρικής Υπηρεσίας έχει επίσης τριετή θητεία και εκλέγεται από τη συνέλευση της ιατρικής υπηρεσίας μεταξύ υποψηφίων διευθυντών στο βαθμό. Σήμερα αποφασίζεται από τον διοικητή μετά πρόταση του επιστημονικού συμβουλίου που συμμετέχουν κα μη γιατροί. Ως υποδιευθυντής ορίζεται ο αρχαιότερος διευθυντής τομέα.
    Τα τμήματα και οι κλινικές διοικούνται από τον εκάστοτε Διευθυντή ο οποίος καλείται να εφαρμόσει τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Κλινικής ή του τμήματος όπου συμμετέχουν όλοι οι ειδικευμένοι γιατροί (η και οι ειδικευόμενοι σε θέματα εκπαιδευτικά και ερευνητικά).
    Η βαθμολογική και μισθολογική εξέλιξη όλων των εργαζόμενων με τους ίδιους όρους (ανεξάρτητα ύπαρξης κενής θέσης ) είναι ανθρώπινο δικαίωμα διακηρυγμένο από τον ΟΗΕ.
    Οι κρίσεις και οι εξελίξεις γίνονται μέσα από αντικειμενικά κριτήρια όπου δεν υπεισέρχονται τυχόν προσωπικές εκτιμήσεις και ρουσφετολογικές παρεμβάσεις. Ανεξαρτητοποίηση βαθμολογικής από μισθολογική εξέλιξη.
    Καθιερώνεται η διασυνδετική ιατρική συνεργασία μέσα από εξειδικευμένες διατάξεις.
    Καθιερώνεται καθηκοντολόγιο για όλους τους εργαζόμενους με σεβασμό στις συλλογικές συμβάσεις, και τα εργασιακά δικαιώματα.
    Όλες οι υπηρεσίες και λειτουργίες διέπονται από εσωτερικούς κανονισμούς απαραίτητα.
    Ο αριθμός προσωπικού πρέπει να λαμβάνει υπ’ όψιν την τήρηση των δικαιωμάτων των εργαζόμενων. Π.χ. ανώτερος αριθμός εφημεριών, ρεπό, χρόνος διακοπής και ανάπαυσης κατά την εργασία ή εφημερία, όγκος δουλειάς κλπ Ειδικότερα για τους γιατρούς την ιατρική δεοντολογία και επιστημονική ανεξαρτησία.
    Με βάση το καθηκοντολόγιο θα μπορεί και πρέπει να υπάρχει έλεγχος τόσο της ποιότητας όσο και της ποσότητας των υπηρεσιών που καθένας προσφέρει και στις συνελεύσεις θα παρουσιάζονται τα αποτελέσματα. Καθιερώνονται αντικειμενικά κριτήρια κρίσεων-αξιολογήσεων των γιατρών και εργαζόμενων, ελέγχονται οι κριτές και επιλέγονται με κλήρωση, καθιερώνονται ποινικές ευθύνες για τη μη σύντομη συγκεκριμένα εφαρμογή από τους κριτές των κρίσεων αξιολογήσεων.
    Ο Διευθυντής και Υποδιευθυντής του ΚΥ εκλέγονται επίσης από τη συνέλευση ειδικευμένων του ΚΥ μεταξύ των διευθυντών.

    Οι ιδιαιτερότητες των υφιστάμενων προβλημάτων της Νοσηλευτικής και των άλλων υπηρεσιών δομής και ιεραρχίας πρέπει να συζητηθούν με τις συνδικαλιστικές τους ενώσεις (ΑΔΕΔΥ – ΠΟΕΔΥΝ). Για παράδειγμα το θέμα ΠΕ, ΤΕ της νοσηλευτικής υπηρεσίας.
    Καταργείται ο ανεξέλεγκτος και απαράδεκτος θεσμός των αποκλειστικών αδελφών και προσλαμβάνονται βοηθοί θαλάμων που συνεπικουρούν τη νοσηλευτική υπηρεσία.

    Τα Επιστημονικά Συμβούλια (και οι περί αυτών επιτροπές ) και τα Υπηρεσιακά Συμβούλια θα εξετασθούν ως προς την σύνθεση και τις αρμοδιότητες.

    Όλες οι Μονάδες υγείας λειτουργούν με προδιαγραφές ενιαίες για την ποιότητα των υπηρεσιών και την υγιεινή και ασφάλεια των εργαζόμενων.

    Στις δύσκολες μέρες που διανύουμε η ενίσχυση της δημοκρατίας και της διαφάνειας σε όλα τα επίπεδα είναι η μόνη εγγύηση ενάντια στην ενίσχυση του φασισμού όχι μόνο στην οργάνωση του αλλά κυρίως στις έρπουσες νοοτροπίες που καλλιεργούνται στον καθένα σαν τρόπο επιβίωσης στις δυσκολίες η στην έκφραση αγανάκτησης στην υπάρχουσα κατάσταση. Καταργείται ο απαράδεκτος νόμος της δυνητικής αργίας εργαζόμενων με απλή καταγγελία και της μεταφοράς της αστικής ευθύνης από το νοσοκομείο στον εργαζόμενο. Το νοσοκομείο οφείλει με τον ένα ή τον άλλο τρόπο να καλύπτει την αστική ευθύνη.

    ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ – ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ

    Τα Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία υφίστανται εφ’ όσον μπορούν να αυτοχρηματοδοτούνται. Σε αντίθετη περίπτωση εντάσσονται στις μονάδες ΕΣΥ και φιλοξενούν Πανεπιστημιακές κλινικές εάν μπορούν να έχουν αυτοτελή σύνθεση. Η συνύπαρξη πανεπιστημιακών γιατρών και γιατρών ΕΣΥ απαγορεύεται. Εάν ένα πανεπιστήμιο δεν μπορεί να παρέχει εκπαίδευση φοιτητών σε κάποια δραστηριότητα μπορεί να την αναθέτει σε κρατικές κλινικές χρηματοδοτώντας τις ανάλογα.
    Τα στρατιωτικά νοσοκομεία όπου δεν τα χρησιμοποιεί ο στρατός για τις αποκλειστικά δικές του ανάγκες εντάσσονται στο ΕΣΥ.
    Πλήρης και αποκλειστική απασχόληση καθιερώνεται και στους στρατιωτικούς και πανεπιστημιακούς γιατρούς που απασχολούνται σε Νοσοκομεία.

    ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΙΔΙΚΕΥΟΜΕΝΩΝ
    Το θέμα της εκπαίδευσης των ειδικευόμενων πρέπει να αναθεωρηθεί με βάση τα γνωστικά αντικείμενα των ευρωπαϊκών απαιτήσεων κα προδιαγραφών ως προς τις ειδικότητες τόσο θεωρητικά όσο και πρακτικά. Οι κλινικές ή τα τμήματα που παρέχουν ειδικότητα τηρούν ενιαίες προδιαγραφές καθώς (και οι εκπαιδευτές) πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές και χρηματοδοτούνται ή λαμβάνουν επίδομα γι’ αυτό. Υφίστανται δε ετήσια αξιολόγηση από το ΚΕΣΥ, τις επιστημονικές εταιρείες και τους ιατρικούς συλλόγους καθώς και από τους ίδιους τους ειδικευόμενους εάν τηρούν τις προδιαγραφές και τα προγράμματα.

    ΕΚΑΒ – ΤΕΠ

    Συστήνεται ενιαίος φορέας ΕΚΑΒ-ΤΕΠ. Τα ΤΕΠ επομένως είναι ανεξάρτητα τμήματα σε προσωπικό και λειτουργούν όλο το 24ωρο με 8ωρες βάρδιες. Στόχος είναι όλα τα νοσοκομεία να εφημερεύουν κάθε μέρα και έτσι δεν δημιουργείται πρόβλημα με τις εισαγωγές. Στις πόλεις που το νοσοκομείο δεν εφημερεύει τα περιστατικά ασθενών των ΤΕΠ προς περαιτέρω έλεγχο η εισαγωγή παραπέμπονται στο εφημερεύον νοσοκομείο.
    Ως επείγον περιστατικό θεωρείται αυτό που πρέπει άμεσα να αντιμετωπισθεί διαφορετικά κινδυνεύει η ζωή ή να προκληθεί αναπηρία.
    Η εφημερία του Νοσοκομείου ή του ΚΥ δέχεται όχι μόνο επείγοντα αλλά και έκτακτα περιστατικά, πράγμα διαφορετικό.
    Τμήματα ΤΕΠ αναπτύσσονται σε όλα τα νοσοκομεία ή και ΚΥ ανάλογα των γεωγραφικών ιδιαιτεροτήτων.
    Θεματική επιτροπή θα επεξεργασθεί περαιτέρω τα θέμα του ενιαίου φορέα και την κατανομή ΤΕΠ στη χώρα καθώς και την αναγκαιότητα εξειδίκευσης στην επείγουσα ιατρική. Οι μετέχουσες ειδικότητες στα ΤΕΠ καθορίζονται από την υπάρχουσα νομοθεσία και η επιτροπή θα καθορίσει τυχόν διαφοροποιήσεις.

    ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ
    Εφαρμόζεται ενιαίο σύστημα προμηθειών σε επίπεδο Υπουργείου Ανάπτυξης και ΠΕΣΥ ανάλογα ώστε να επιτυγχάνονται διεθνείς διαγωνισμοί και να λαμβάνεται υπ’ όψιν η ιδιαιτερότητα της κάθε περίπτωσης. Οι πρόχειροι διαγωνισμοί ελαχιστοποιούνται σαν δείγμα κακοδιαχείρισης και γίνονται σε πολύ επείγουσες αιτιολογημένα περιπτώσεις από το Νοσοκομείο.
    Λειτουργεί παντού barcode σύστημα. Αναφέρθηκαν οι κεντρικές αποθήκες υγειονομικού υλικού κα φαρμάκων.
    Οι προδιαγραφές γίνονται συλλογικά από τους χρήστες ( γιατρούς, νοσηλευτές κλπ.) οι οποίοι εναλλάσσονται ενώ η τεχνική αξιολόγηση γίνεται από επιτροπές εκτός Νοσοκομείων που τα αφορά. Οι επιτροπές παραλαβής στα Νοσοκομεία μπορούν να ενίστανται όπως και οι διοικήσεις για μη τήρηση προδιαγραφών και να επιβάλλουν πρόστιμα στις εταιρείες.
    Σε ειδικές περιπτώσεις ιδιαίτερα τεχνολογικού εξοπλισμού ή άλλων προμηθειών που αφορά εφαρμοζόμενες τεχνικές, διατηρείται το δικαίωμα στη συμφερότερη προσφορά λόγω υπάρχουσας εμπειρίας, τεχνικής υποστήριξης και συνεργασίας, χωρίς όμως σοβαρές αποκλίσεις τιμών.

    ΙΔΙΩΤΕΣ ΣΤΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ
    Σήμερα πλέον του 1/3 των προϋπολογισμών των μονάδων υγείας αναλίσκονται στα ιδιωτικά συνεργεία φύλαξης, καθαριότητας, διανομής φαγητού, τεχνικού ασφαλείας, ακτινοφυσικών, λογιστικού ελέγχου, απογραφής, πλυντηρίου και άλλων παρεχόμενων υπηρεσιών. Όλες οι οικονομοτεχνικές μελέτες χαρακτηρίζουν ασύμφορες αυτές τις υπηρεσίες οι οποίες άμεσα καταργούνται και προσλαμβάνεται προσωπικό. Σε επίπεδο ΠΕΣΥ μπορούν κάποιες υπηρεσίες να είναι κοινέ ς στα νοσοκομεία ή να υπάρχει αλληλοϋποστήριξη για την οικονομία της υγείας και αυτό δεν σημαίνει ενιαίους οργανισμούς.
    Το κράτος έχει δικούς του μηχανισμούς για την προστασία των δημόσιων δομών.

    Για τη θεματική «Νοσοκομεία» Αθήνας.

    Μιχάλης Μπέλτσιος

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: